fbpx

De Bakermat: commercieel van buiten, sociaal van binnen

William Kemperman van start met doe-het-zelfzaak en sociaal werkproject in Haarle

William Kemperman uit Haarle was eigenlijk al van plan om de handdoek in de ring te gooien. Zijn idee voor de Bakermat, een groot werkgelegenheidsproject voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, had teveel tegenwerking gehad. Afgewezen subsidieverzoeken, ambtelijke molens, noem het allemaal maar op.

Maar begin dit jaar belandden zijn plannen alsnog in een stroomversnelling. De Rabobank ging akkoord met de financiering en ineens viel alles op zijn plek. William heeft nu een plekje gevonden in de voormalige textielfabriek in Haarle, eigendom van René Nijboer (Nijboer Interieur & Design).

En daar moet het dus medio juli beginnen: de Bakermat. In eerste instantie vooral een winkel; een doe-het-zelf-zaak voor binnen- en buitenklussers. William zal hem zelf bemannen, maar krijgt ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking, cliënten van Aveleijn. Deze samenwerking geeft hem de ruimte om ook de zakelijke markt te benaderen. De winkel wordt op de momenten dat hij er zelf niet is, gedraaid door de cliënten en hun begeleiders. Daarnaast huurt William er ook een tweede ruimte, die hij wil gebruiken als werkplaats. Daar kunnen cliënten van Avelijn en andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt productieklussen voor het bedrijfsleven uitvoeren.

“Ik kom uit de bouwwereld en ik ken de aannemers”, vertelt William. “Er zit genoeg aan potentiële opdrachten in de markt. Commercieel is in de zorg een vies woord, maar ik ben van mening dat je door het commerciële met het sociale te verbinden een veel gevarieerder dagbestedingspakket aan kunt bieden. Om de kosten te drukken, wijken veel zorginstellingen tegen beter weten in uit naar plaatselijke voetbalkantines en verenigingen om als dagbesteding bijvoorbeeld de kleedkamers schoon te maken of de groenvoorziening en reclameborden te wassen. In ruil hiervoor mogen ze dan gebruik maken van de faciliteiten in de kantine. Begrijp me niet verkeerd, deze ideeën zijn op zich prima voor de mensen die dit leuk vinden, maar verre van gevarieerd. In de media spreken ze dan over het in de maatschappij staan. In kantines zijn naar mijn mening niet veel mensen en vaak liggen deze complexen buiten of bijna buiten de bebouwde kom. Hierdoor zijn er weinig contactmomenten met anderen.”

Platform
Daarnaast wil William op termijn starten met een digitaal platform voor klussen die hij met de Bakermat zelf niet aan kan. “Bij veel dagbestedingslocaties zijn ze op zoek naar werkprojecten”, vertelt hij. “Op dat platform kan ik zo meteen de klussen plaatsen en verschillende dagbestedingslocaties kunnen dan reageren. Elke dagbestedingsgroep krijgt een indicatie voor de moeilijkheidsgraad van de klussen die men daar aankan. Elke opdracht krijgt ook een moeilijkheidsindicatie. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Het bedrijf dat de klus aanbiedt, is blij omdat de kosten omlaag gaan en het sociaal onderneemt; de dagbestedingslocaties verdienen er een centje bij en met de Bakermat kunnen we een bemiddelingstarief vragen. Zo worden er drie partijen beter van. Het wordt ook ons motto: De Bakermat: commercieel van buiten, sociaal van binnen.”

Biermerk
Eind 2015 nam William ontslag bij zijn vorige werkgever. Hij wilde zich volledig kunnen richten op zijn plannen voor de Bakermat. De combinatie van zorg en commercie trok hem en een bezoek aan Grotzooi in Luttenberg (destijds nog een woninginterieurzaak vol tweedehands spulletjes die werd bemand door cliënten van ZoZijn), had hem de ogen geopend. “Haarle heeft na de sluiting van het Hobbyhuis geen kluszaak meer. En die wordt door vele mensen gemist. ‘Als je die deels laat bemannen door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, komt er in elk geval al een basisbedrag binnen’, zo dacht ik.” Maar zijn plannen (ze waren aanvankelijk nog wat uitgebreider) kwamen niet goed van de grond.

Fotostudio
William probeerde met zijn hobby, fotografie, ondertussen nog wat bij te klussen. En dat ging niet slecht. “Een foto van mij kwam terecht bij een groot biermerk. Daarna toonden ook andere grote merken interesse. Van de fotografie kan ik nu rondkomen. Geluk gehad, denk ik, er lopen betere fotografen rond dan ik, maar ik heb wel een eigen stijl, die bij veel merken in de smaak valt. De Bakermat bleef echter mijn topprioriteit.” Nadat het zoveelste subsidieverzoek op niks was uitgelopen, wilde William eigenlijk de handdoek in de ring gooien. Maar volgens een door een maat van hem, een financieel expert, geschreven ondernemingsplan kon het ook zonder subsidie. “’Dóen’, zei hij.” En dus ging begin april het licht op groen. “Ik blijf er wel bij fotograferen. In de oude textielfabriek krijg ik ook een eigen fotostudio. De inkomsten uit de fotografie geven me vrijheid.”

Dorpspomp
Medio juli zal De Bakermat in Haarle zijn deuren openen. “Met alles voor huis en tuin. En ook voor technische zaken. Van grasmaaier tot geheugenkaartje, van verf tot kabeltje voor de computer, van tuingereedschap tot zaden. Ik heb vaak gepraat met John Disselhorst, de zoon van Sannie en Johan, de voormalige eigenaren van ’t ôle Schildershuus (zoals het Hobbyhuis in de volksmond heette, red.). De sfeer die die tent had, wil ik in een moderner jasje terug laten komen. We gaan ook veel van hun merken aanbieden. Zo zal de verf van het merk Copperant weer een plekje krijgen in Haarle. Ik wil de zaak aankleden met grote wandfoto’s van oud-Haarlese ondernemers. Want dat is toch ook uiteindelijk een van mijn drijfveren. Ik zou voor ‘de aanloop’ beter in bijvoorbeeld Raalte kunnen gaan zitten, maar hier in Haarle zijn al zo veel winkels verdwenen… En bestellen op internet is dan wel handig, maar het liefst wil je de zaken die je koopt toch eerst even vasthouden. Bovendien beleef je met kopen op internet weinig. Als je bij de Bakermat bent geweest, heb je een verhaal. Ik wil ook een grote koffietafel in de winkel. Het moet de dorpspomp worden!”

Bron: 

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

0